سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای خرید بهترین کولر گازی اسپلیت

 

راهنمای خرید بهترین کولر گازی اسپلیت

راهنمای خرید بهترین کولر گازی اسپلیت

بهترین کولر گازی اسپلیت را چطور می‌توان انتخاب کرد؟ این راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت به شما کمک خواهد کرد با اطلاعات کامل‌تری وارد فروشگاه‌های لوازم خانگی شوید و بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنید.

سال‌ها پیش سیستم‌های سرمایشی در محصولات متعددی مانند کولر آبی و پنکه خلاصه می‌شد. اما امروزه این دستگاه‌ها جوابگوی گرمای بیش از حد تابستان نیستند و به نوعی روند انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار داده‌اند. علاوه بر این هزینه‌های ناشی از تعمیر، آب و برق مصرفی کولرهای آبی دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از کولرگازی در منازل و اماکن عمومی بود.

با پیدایش کولرهای گازی، بخش زیادی از مشکلات گرمای هوا در خانه‌هایی که در مناطق جنوب و شمال کشور بودند، برطرف شد. در این مناطق به دلیل رطوبت بالای هوا یا گرمای بیش از حد، کولرهای آبی قابلیت خنک‌سازی محیط را ندارند و بلا استفاده هستند. از این رو با کمک کولرهای گازی، هوایی خنک با رطوبت مناسب، در خانه‌های این افراد جریان پیدا کرد. سیستم عملکرد کولر گازی مشابه یخچال خانه‌تان است. در ساختار کولر گازی از گاز مبرد استفاده می‌شود تا گرمای محیط را جذب کند و هوای خنک را به محیط برگرداند. کولر گازی در شرایط آب و هوایی معمولی هم کارایی دارد. با توجه به مکانی که در آن زندگی می‌کنید، می‌توانید از انواع کولرهای گازی استفاده کنید.

کدام نوع کولر گازی را انتخاب کنیم؟

اگر قصد خرید دارید، اما هنوز نمی‌دانید کدام نوع کولر گازی برای شما مناسب است، پیش از هر چیزی با انواع کولرهای گازی و کاربرد آنها آشنا شوید، تا در انتخاب آن، دچار سردرگمی نشوید. کولرهای گازی در سه نوع کلی در بازار وجود دارند. شاید مدل‌های دیگری هم مشاهده کنید، اما این سه نوع، محبوب‌ترین مدل های کولرگازی هستند.

  · کولر گازی اسپلیت

· کولر گازی پنجره ای

· کولر گازی ایستاده

آشنایی با کولر گازی اسپلیت

معروف‌ترین نوع کولر گازی، کولر گازی اسپلیت است. این کولرها با اینکه قیمت بیشتری نسبت به کولر گازی پنجره ای دارند، اما هنگام مصرف، کمترین صدا از آن شنیده می‌شود و مصرف برق آنها نیز در درازمدت، به مراتب کمتر از کولرهای گازی دیگر است. در کولر گازی اسپلیت، مابین پنل و موتور، فاصله وجود دارد. این فاصله که بیشتر از 10 متر نمی‌تواند باشد، با لوله‌های مسی وصل شده به یکدیگر، پنل و موتور را با هم مرتبط می‌سازند.

در ساختمان‌ها معمولا برای زیبایی بیشتر، لوله‌های مسی از درون حفره‌هایی که از پیش تعیین شده است، وارد می‌شود. از مهمترین مزایای خرید کولر گازی اسپلیت، دو تکه‌ای بودن آن است که منجر شده تا صدای موتور، به گوش نرسد و هنگام کارکرد دستگاه، آلودگی صوتی ایجاد نشود. اما همه خانه‌ها امکان استفاده از این نوع کولر گازی را ندارند چرا که همه آنها نمی‌توانند فاصله مناسبی بین پنل و موتور ایجاد کنند. در ساختمان‌های نوساز و جدید، معمولا جایگاه کولر گازی در نظر گرفته می‌شود و حفره‌های لازم درون دیوار قرار می‌گیرد.

آشنایی با کولر گازی پنجره ای

وجه تسمیه کولر گازی پنجره ای، محل نصب آن است. این کولرها به پنجره اتاق یا خانه وصل می‌شوند و دقیقا در قاب پنجره، جای می‌گیرند. از این رو به آنها کولر گازی پنجره ای (Window Air Conditioner) گفته می‌شود. کولرهای گازی پنجره ای جزو ساده‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که با عملکرد آسان خود، برای استفاده در اتاق‌ها، در نظر گرفته شده‌اند. در این مدل کولر گازی، هوای خنک به داخل و هوای گرم، از قسمت خارجی آن، به فضای بیرونی اتاق منتقل می‌شود. از مزایای خرید کولر گازی پنجره‌ای، نصب آسان و عملکرد ساده آن است اما در مقابل، مصرف برق این نوع کولرها بسیار بالاست و سر و صدای کولر هم، برای افرادی که شنوایی حساسی دارند، زیاد است.

آشنایی با کولرهای گازی ایستاده

کولرهای ایستاده که بیشتر در مکان‌های عمومی دیده می‌شوند، از جمله کولرهایی هستند که سهولت استفاده آن‌ها، دلیل محبوبیت‌شان شده است. این کولرها، نیازی به ایجاد حفره‌های داخلی در دیوار ندارند و قابلیت جابجایی دارند. پرتابل بودن آنها یا قابلیت جابه‌جایی‌شان، امکان استفاده از این کولرها را در مکان‌های گوناگون فراهم کرده است؛ از طرفی سر و صدای کولرهای گازی پنجره‌ای را هم ایجاد نمی‌کنند. چه بهتر که از این کولرها در مکان‌هایی که امکان ایجاد حفره در دیوار را نداریم، استفاده کنیم. از معایب خرید کولر گازی ایستاده در منازل، ابعاد بزرگ آن است که استفاده از آن را برای همه خانه‌ها، ممکن نمی‌کند. فقط برای خانه‌هایی که متراژ بالا و فضای کافی برای کولر گازی ایستاده را دارند، کولرگازی ایستاده مناسب است.

کولر پرتابل

نوع دیگری از کولرهای آبی و گازی به شکل پرتابل طراحی شده‌اند که قابلیت حمل و جابه‌جایی دارند. البته وزن بعضی از این دستگاه‌ها آنقدر بالاست که نمی‌توان آنها را قابل حمل نامید. این کولرها بیشتر مناسب مکان‌های کوچک (با مساحت کمتر از 30 متر مربع) با جریان ضعیف هوا است. این نوع کولرها معمولا ظرفیت سرمادهی پایین‌تری نسبت به کولرهای ثابت داشته و برای خنک کردن نقطه خاصی از خانه مطلوب است.

توجه داشته باشید که این کولر گازی پرتابل برای کارکرد درست، احتیاج به پریز برق با دستکم 115 آمپر برق دارد (در مدل‌های قدیمی این رقم 20 آمپر بود) و انتخاب محل مناسب برای این وسیله ممکن است کمی دشوار باشد.

راهنمای خرید کولر گازی بر حسب متراژ

حال اگر نوع کولر گازی خود را انتخاب کرده‌اید، نوبت به انتخاب قدرت کولر گازی می‌رسد. انتخاب هوشمندانه شما در ظرفیت مناسب برای متراژی که قرار است از دستگاه استفاده کنید، بسیار اهمیت دارد. این ظرفیت را که با واحد BTUمحاسبه می‌کنند، بستگی به دما، رطوبت، عایق‌بندی پنجره‌ها و متراژی که دستگاه قادر به خنک‌سازی است، دارد. هر چه میزان BTU بیشتر باشد، قاعدتا میزان سرمایی که از کولر گازی وارد محیط می‌شود، بیشتر خواهد بود. برای این که ظرفیت کولر گازی مورد نیاز خود را بسنجید، کافی است به ازای هر متر مربع از محیط، بین 400 تا 500 BTU را لحاظ کنید. اگر خانه شما طبقه آخر است و مستقیما خورشید، بر سقف خانه‌تان می‌تابد، به ازای هر متر، 600 تا 700 BTU را لحاظ کنید.

ظرفیت کولر گازی برای متراژهای مختلف به اختصار به صورت زیر است (این ظرفیت‌ها در صورتی است که فضا عایق‌بندی باشد و نور آفتاب، مستقیما به سقف خانه نتابد).

· مساحت 30 تا 37 متر مربع، ظرفیت 9000

· مساحت 37 تا 41 متر مربع، ظرفیت 10000

· مساحت 41 تا 50 متر مربع، ظرفیت 12000

· فضای 50 تا 65 متری، ظرفیت 14000

· فضای 65 تا 90 متری، ظرفیت 18000

· فضای 90 تا 120 متری، ظرفیت 24000

خرید کولر گازی بیشتر از ظرفیت مورد نیاز ممنوع!

اگر تصور می‌کنید خرید کولر گازی با ظرفیت بیشتر از حد مورد نیاز، کارایی بهتری دارد، کاملا در اشتباهید. کولرگازی رطوبت هوا را کم می‌کند. نصب کولرگازی با ظرفیت بالا در محیط‌های کوچک، باعث می‌شود تا دستگاه سریع‌تر محیط را خنک کند در حالی که همچنان رطوبت هوا، در محیط باقی مانده است. بعد از خنک شدن محیط نیز، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود و هنوز رطوبت خانه، مانع احساس شدن هوای خنک می‌شود. آنگاه با خود می‌گویید که چرا کولر گازی هوا را خنک نمی‌کند؟ از طرفی، دستگاه‌هایی که ظرفیت بالاتری دارند، معمولا دارای حجم بالاتری هستند. برای چه باید دستگاه غول پیکری را در گوشه خانه‌تان، نگهداری کنید؟ مورد آخر هم که خیلی اهمیت دارد، هزینه اضافی است که بر روی دست خریدار می گذارد. مصرف انرژی کولر گازی با ظرفیت بالا، به مراتب بیشتر از مدل‌هایی است که ظرفیت کمتری دارند. در نهایت شما نه تنها هنگام خرید، بلکه در طول مصرف نیز هزینه‌ای مازاد می‌پردازید.

خرید کولر گازی اینورتردار و کاهش مصرف 60 درصدی برق

هنگام خرید کولر گازی حتما به مدل‌هایی که موتور اینورتر دارند، توجه کنید. نسل جدیدتر کولرهای گازی بدلیل برخورداری از تکنولوژی اینورتر، مجهز به کمپرسور هایی با دور متغیر هستند که تا 60 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهند. در نسخه‌های قدیمی این دستگاه‌ها، از آن‌جایی که فناوری اینورتر ندارند، با هربار رسیدن به دمای محیط، دستگاه به طور کامل خاموش می‌شود و بعد از بالا رفتن دما، باید مجددا انرژی زیادی برای روشن شدن و شروع به کار دستگاه صرف شود. نحوه عملکرد این کمپرسورها که به آنها کمپرسورهای دور متغیر نیز می‌گویند بدین شکل است که پس از رسیدن به دمای تنظیم شده از سوی کاربر، موتور خاموش نشده بلکه دور موتور کند می‌شود. در واقع این ویژگی از وارد شدن شوک الکتریکی ناگهانی به موتور دستگاه و کمپرسور در زمان استارت مجدد آن و در نتیجه مصرف برق بیشتر جلوگیری بعمل می‌آید. ناگفته نماند با روی کار آمدن این تکنولوژی اولین گام در کاهش هزینه ها برداشته شد. زیرا در صورت عدم استفاده از این سیستم در کولر گازی‌ها رده مصرف انرژی‌ها از رتبه B بیشتر نخواهد شد.

در خرید کولر گازی اینورتر حتما به این نکته توجه داشته باشید که آنها را از شرکتی تهیه کنید که خدمات پس از فروش مناسبی در کشورمان داشته باشد. از آن‌جایی که برنامه‌های کولر گازی‌هایی که تکنولوژی اینورتر دارند، توسط مادربرد مرکزی صادر می‌شود، در صورتی که مشکلی برای این برد در مرکز آن ایجاد شود، دیگر امکان راه‌اندازی مجدد این سیستم نیست.

فناوری پیشرفته در کولر گازی‌های جدید

یکی از مواردی که مصرف‌کنندگان انواع کولر در استفاده از کولرها مشکل دارند، برخورد باد مستقیم با آن‌ها است. برخی افراد به ویژه افرادی که دچار بیماری‌های سینوزیتی و آلرژی هستند، نباید به طور مستقیم مقابل باد خنک قرار گیرند. در فناوری پیشرفته‌ای که در برخی از برندهای کولر گازی مشاهده می‌کنید، منافذ ریزی را در بدنه دستگاه می‌بینید که مانع برخورد باد خنک به شخص می‌شود. در یکی از کمپانی‌ها، این فناوری در دستگاهی با 21 هزار روزنه ریز پیاده‌سازی شده است. در این دستگاه هوای محیط کاملا خنک می‌شود و در عین حال هیچکسی در مقابل باد سرد و مستقیم قرار نمی‌گیرد و اذیت نمی‌شود.

فناوری پیشرفته دیگری که در کولر گازی‌های جدید مشاهده می‌شود، شناسایی هوشمند افراد است. در این فناوری، دمای بدن افراد می‌تواند روی درجه سرمادهی یا گرمادهی دستگاه تاثیر بگذارد.

توانایی کنترل از راه دور نیز، از دیگر فناوری‌های جدیدی است که به کولرهای گازی اضافه شده است. مثلا یک روز تابستانی 40 درجه را در نظر بگیرید که از بیرون به خانه رسیده‌اید. چه مدت زمانی طول می‌کشد تا کولر گازی دمای خانه را به دمای متعادل و خنک برساند؟ برای اینکه در زمان هم صرفه‌جویی کنید، می‌توانید با کنترل از راه دور و تنها با فشردن چند دکمه از گوشی موبایلتان، پیش از ورود به خانه، دستور شروع به کار را به کولر گازی بدهید. البته این تمام تحولات حاصل از پیشرفت تکنولوژی نیست. در ادامه با سایر وجوه هوشمند شدن انواع کولر گازی بیشتر آشنا می‌شوید.

1. حالت خواب؛ با فشردن دکمه sleep روی ریموت کنترل کولر گازی‌های دو منظوره، حالت خواب اتفاق می‌افتد. بدین ترتیب که اگر کولر در حال سرماسازی و یا اتوماتیک باشد، دستگاه به صورت خودکار دما را در هر ساعت یک درجه سانتی‌گراد افزایش و اگر در حالت ک روی ریموت کنترل کولر گازی دکمه ای مخصوص آن تعبیه کرده اند که با زدن این دکمه اگر کولر گازی در حالت سرمایشی قرار داشته باشد و یا در حالت اتومات باشد، را فعل کولر گازی به صورت خودکار در حالت سرمایشی دما را طی دو ساعت اول در هر ساعت به میزان یک درجه سانتیگراد افزایش و اگر در حالت گرمایشی باشد یک درجه کاهش می دهد. پس از وقوع این اتفاق دما به مدت 5 ساعت ثابت مانده و سپس کولر خاموش می‌شود. اگر قبل از خوابیدن این گزینه را فعال کنید، احساس خوشایندی در زمان خواب بوجود می‌آید.

2. زمان سنج؛ این قابلیت به کاربران اجازه تعیین زمان روشن و خاموش شدن دستگاه را می‌دهد.

3. محافظ شوک الکتریکی؛ به کمک این فناوری نوسانات ناشی از جریان برق ورودی برطرف شده و امنیت دستگاه در برابر سوختگی و قطع اتصالات داخلی نت حد زیادی حفظ می‌شود.

اتوماتیک؛ برای تنظیم دما در هوای سرد و گرم در زمان عدم حضور طولانی مدت شما، این دکمه روی ریموت کنترل را بفشارید.

4. رطوبت گیر؛ با فعال شدن این گزینه رطوبت هوا جذب شده و بر خشکی آن افزوده خواهد شد. شایان ذکر است این قابلیت در کولرهای گازی هوایی معتدل را در مناطق شرجی ایجاد می‌کند.

5. ریست اتوماتیک؛ برخی مواقع به توصیه کارشناسان تعمیر کولر گازی جهت رفع مشکلات ناشی از کار مداوم دستگاه ملزم به ریست کولر گازی می شویم. به همین دلیل در مدل‌های جدیدترین محصول قابلیت راه اندازی مجدد (Reset) در صورت تشخیص سیستم درج شده است.

6. طراحی سه وجهی؛ این نوع طراحی موجب چرخش باد در چهار جهت افقی و عمودی را برای پنل فراهم می‌کند.

تفاوت اسپلیت و کولر گازی

اسپلیت ها نوعی کولر گازی هستند که پنل داخلی آن که مسئولیت خنک کردن فضا را دارد در داخل نصب و موتور و کندانسور آن در بیرون نصب می‌شود. به خاطر داشته باشید به انواع کولرگازی‌ اینورتر دار که مجهز به کمپرسور دور متغیر هستند، اسپلیت هوشمند نیز می‌گویند. اما چند مشخصه زیر ویژگی‌های این نسل برتر سیستم نهویه مطبوع را بهتر نشان می‌دهد.

1. اسپلیت‌ها سرعت بیشتری در خنک‌سازی محیط دارند و بدلیل برخورداری از چند خصوصیت ممتاز نسبت به کولر گازی‌های معمولی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، هوای خزوجی خوب و با کیفیتی را تولید می‌کنند.

2. قیمت و هزینه تعمیرات اسپلیت‌های هوشمند بسیار گران‌تر از کولر گازی‌های معمولی است.

3. برقراری تعادل دمایی در نسل جدید اسپلیت ها نسبت به کولر گازی های معمولی به منظور رسیدن به دمای مطلوب با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

4. تجهیز اسپلیت به تکنولوژی اسکن، امکان تشخیص موقعیت مکانی و فعالیت های کاربر را دارد و قادر به کنترل دمای محیط جهت پرتاب باد به بهترین نحو ممکن هستند.

5. نشانگر مصرف انرژی

یکی دیگر از خصوصیات ممتاز اسپلیت‌ها، نشانگر مصرف انرژی تعبیه شده روی آن‌ها بوده که به کمک آن می‌توان میزان مصرف برق را در هر لحظه مشاهده کرد.

6. مجهز به سیستمی جهت محافظت ویژه از مبدل حرارتی کندانسور بخش بیرونی اسپلیت در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی است. از این رو برای تهویه هوا در مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب بسیار مناسب است.

7. اعتدال دما متناسب با ساعت خواب

عملکرد هوشمند اسپلیت ها در رابطه با تعادل دمایی منجر به افزایش دما در هر 30 دقیقه و درزمان استراحت با افزایش 2 درجه ای دما همراه خواهد بود.

8. تمیز کننده خودکار پلاس مستر، فیلترآیونایزر و 3M

9. فیلتر پلاس مستر آیونایزردر پنل داخلی برخی از اسپلیت های هوشمند نصب شده که با تولید بیش از 3 میلیون یون در هر دقیقه باعث ازبین رفتن تمام ذرات آلرژی زا، ویروس ها، باکتری ها و دیگر ذرات معلق در محیط می‌شود. همچنین تمام اشیاء موجود در محل زندگی افراد از جمله مبل، پرده و حتی لباس ها را هم یونیزه و در نهایت پاکسازی می‌کند.

10. فیلتر محافظ دوگانه؛ فیلتری با قابلیت حذف ذرات و باکتری‌هایی با قطر بیشتر از 10 میکرون.

 امکانات فوق افراد زیادی را به خرید اسپیلت‌ نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر آبی تشویق کرده است.

چند نشان دیگر از فناوری پیشرفته

برای ایجاد هر تغییر در حالت‌های کولر گازی احتیاجی به فشردن یک دکمه ندارید. این سخن را با عملکرد دکمه Mode روی ریموت کنترل کولرگازی های سامسونگ، ال جی و سایر شرکت‌های سازنده سیستم های تهویه مطبوع به اثبات می‌رسانیم. جالب است بدانید با انتخاب این دکمه، توانایی تایید هر یک از 5 حالت‌ زیر را که بر صفحه نمایش ریموت کنترل نشان داده می‌شود را بدست می‌آوریم.

FAN

با انتخاب این حالت، بدون روشن شدن کمپرسور فقط هوا جابجا می‌شود.

COOL

هنگام فعال کردن این گزینه، کمپرسور در تابستان با هدف سرماسازی شروع به فعالیت میکند و هوای خانه را خنک می‌کند.

DRY

در مناطق شرجی انتخاب این گزینه از بین حالت‌های نمایش داده شده سبب جذب رطوبت هوا می‌شود.

Heat

برای بهره‌مندی از باد گرم کولر گازی و عملکرد گرمایش آن در فصل زمستان این گزینه را انتخاب کنید.

AUTO

منظور از حالت اتوماتیک، تعیین خودکار فعالیت کولر بر اساس دمای تنظیم شده توسط کاربر است. 

شاخصه‌های سرمایش و گرمایش

EER

نسبت حداکثر ظرفیت سرمایش یک دستگاه کولر گازی به میزان مصرف آن در مدت زمان یک ساعت شاخصی است که ضریب بهینه مقدار مصرف انرژی را با واحد BTU بیان می‌کند. به عبارت دیگر هر چه این مقیاس بیشتر باشد مصرف انرژی دستگاه بهینه‌تر است.  

COP

تناسب ظرفیت گرمایش کولر گازی با حداکثر میزان برق مصرفی آن که ضریب بازدهی و عملکرد دستگاه را نشان می‌دهد.

https://lh4.googleusercontent.com/ofn6_DI-RwFtvUdaZEBxaDEudFTzOZ16m_ywerkjrFrbxG_kUm4takaVZ9cr5upig6acUrxL4tHofpV8jir3l9NgpvMNET7S6lgu-KYtTWYmNlf9sP6ixhXY-qakmRabA1d-zIo

بهترین برندهای کولر گازی

در خرید کولر گازی حتما به برندهای خوب اعتماد کنید. برندهایی را که خدمات پس از فروش مناسبی دارند و پشتیبانی خوبی انجام می‌دهند، در اولویت خرید قرار دهید. خرید کولر گازی سامسونگ و خرید کولر گازی ال جی را به شما پیش از هر چیزی پیشنهاد می کنیم چرا که خدمات پس از فروش مناسب این دو برند در ایران، بسیار کامل است و دیگر نیازی به نگرانی از بابت خرابی دستگاه در طول سال‌های آتی نخواهد بود. برند ال جی در تولید محصولات دیگری همچون یخچال و لباسشویی، به مصرف‌کنندگان خود، کیفیت بالای محصولاتش را به اثبات رسانده است. کولرهای گازی ال جی نیز، با عملکردی مشابه یخچال فریزرهای این برند، تولید می‌شوند و بی‌شک، جزو بهترین برندهای کولر گازی در بازار هستند.

خرید کولر گازی سامسونگ نیز با توجه به شناخته بودن این برند قدیمی در ایران، تصمیم مناسبی است. این کولرها که مصرف برق بسیار کمی دارند، دارای طراحی زیبا و منحصر به فردی نیز هستند که باعث ترغیب مشتریان در خرید کولرگازی سامسونگ شده است.

خرید کولر گازی هایسنس از دیگر اولویت‌های مشتری‌ها است. برند هایسنس، یکی از بهترین برندهای تولید کننده کولر گازی در بازار است که با بکارگیری نیروهای متخصص و تکنولوژی روز، تمامی محصولات خود را در بالاترین کیفیت، تولید می‌کند. کولر گازی هایسنس نیز معمولا بین 3 تا 5 سال گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران دارد.

در حال حاضر برندهای کولر گازی که در ایران به فروش می‌رسند و پشتیبانی خوبی هم بعد از فروش دارند، شامل برند ال جی، سامسونگ، هایسنس، میتسوبیشی، شارپ، میدیا، جنرال، ایران رادیاتور، گرین، اجنرال و گری است. برای اطلاع از قیمت خرید کولرگازی یونیوا اینجا کلیک کنید.

 

منبع